Saturday, November 21, 2009

Man ana..?


Bismillah..

Wahai Pemilik hati, wahai Pemilik jiwa, jiwa yang kecil, kerdil lagi hina ini..

Siapakah aku?
Siapakah aku?
Siapakah aku?

Aku seorang muslim
Aku seorang mutarobbi
Aku seorang murobbi
Aku seorang daie
Aku seorang anak
Aku seorang adik
Aku seorang abang
Aku seorang kawan
Aku seorang pelajar
Aku seorang jundi
Aku seorang qiadah
Aku seorang hamba

Itukah aku?
Itukah aku?
Itukah aku?

Aku mahu menjadi mukmin, muttaqin, muhsinin yang mujaahidiin
Aku mahu ditarbiah dengan sebagaimana hak itu merupakah milikku
Aku mahu mentarbiah binaanku dengan sebagaimana amanah itu tertimpa ke atasku
Aku mahu menjadi bergerak, bukan tersandar rehat dengan malas
Aku mahu berbakti dan menghargai ibubapaku
Aku mahu mendengar dan membantu abang dan kakakku
Aku mahu membimbing dan menjadi qudwah kepada adikku
Aku mahu menjadi saudara sebagaimana hak seorang saudara kepada saudaranya
Aku mahu menjadi pelajar yang menghormati guruku
Aku mahu patuh dan mendokong dengan sepenuh hati kepada apa yang disyurakan
Aku mahu berfikir, bertindak, mengambil tahu sebagaimana layak amanah itu telah jatuh ke atasku
Aku mahu menjadikan diriku sebenar-benar hamba, di setiap masa, di setiap tempat

Hak..
Amanah..
Taklif..
Tanggungjawab..

Benarkah aku mahu, ataupun aku perlu?

Mujur sekarang masih ada mahu itu, sedangkan aku perlu
Masakan aku tidak mahu, sedangkan aku perlu
Kadang-kadang tergoyah mahu itu, kerana aku tidak mampu
Masakan aku tidak mampu, sedangkan aku perlu
Masakan aku tidak mahu untuk mampu, sedangkan aku perlu

Semoga diriku ini mahu untuk mahu
Semoga diriku ini mampu untuk mahu
Semoga diriku ini mahu untuk mampu
Semoga diriku ini mampu untuk mampu




قُلْ إِنَّ صَلاَتِى وَنُسُكِى وَمَحْيَاىَ وَمَمَاتِى للَّهِ رَبِّ الْعَـلَمِينَ - لاَ شَرِيكَ لَهُ وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَاْ أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ 


Katakanlah, "Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan seluruh alam, tidak ada sekutu bagiNya. Dan demikianlah yang diperintahkan kepadaku. Dan aku adalah orang yang pertama-tama menyerahkan diri" [QS 6:162-163]





No comments: