Friday, April 23, 2010

Pemanisnya ukhwah..


Toriq Da'wah dan Tarbiah ini pemanisnya ialah ukhwah..

"Jalan dakwah hanya satu. Jalan inilah yang dilalui oleh Rasulullah s.a.w. dan para sahabat baginda.
Demikian juga kita dan para pendokong dakwah, sama-sama melaluinya berpandukan taufik dari
Allah s.w.t. Kita dan mereka melaluinya berbekalkan iman, amal, mahabbah (kasih sayang) dan
ukhuwwah (persaudaraan). Rasulullah s.a.w. menyeru mereka kepada iman dan amal, kemudian
menyatupadukan hati-hati mereka di atas dasar mahabbah dan ukhuwwah. Berpadulah kekuatan
iman, kekuatan akidah dan kekuatan persatuan. Jadilah jamaah mereka jamaah yang ideal sebagai
model. Kalimahnya mesti lahir dan dakwahnya pasti menang walaupun ditentang oleh seluruh
penghuni muka bumi ini."


Abang,
Terima kasih kerana bersabar denganku
Aku tahu kau prihatin walau tidak selalu kau zahirkan
Aku yakin kau peduli walau tidak selalu kau bertanya
Aku menyebut engkau dalam doaku, dan aku tahu kau menyebutku dalam doamu

Abang,
Aku tahu kau mahu prihatin
Aku yakin kau mahu peduli

Ya Allah, kuatkanlah ikatan hati-hati ini
Ya Allah, kuatkanlah ikatan hati-hati ini
Ya Allah, kuatkanlah ikatan hati-hati ini

Adik,
Terima kasih kerana bersabar denganku
Dan ketahuilah bukan kau sahaja belajar dariku, aku juga belajar dari kau
Aku mahu berjanji untuk membimbingmu sebaik yang aku mampu
Aku mahu berjanji untuk mendidikmu menjadi lebih baik dari aku

Adik,
Kita penyelamat ummah ini
Untuk misi ini hati kita bertaut
Uhkwah kita, 'ohana' kita.

Fawasiqillahumma raabitootahaa
Fawasiqillahumma raabitootahaa
Fawasiqillahumma raabitootahaa

Ya Rahman
Aku milikMu

Ya Rahim
Kau tempatku kembali

Ya Muqallibalqulub
Tsabatkan hati-hati kami di atas jalanMu..

Mantap ukhwah kita, mantaplah tarbiah kita, mantaplah da'wah kita.

No comments: