Thursday, March 26, 2009

Cerita kita

Dengan Nama Allah, Rabb yang Maha Pengampun

Sahabat, aku tersedar dan memahami sesuatu..aku menjumpainya di dalam Quran.. Kemudian aku melihat dan mengaitkannya dengan realiti di sekelilingku.. Aku ingin menceritakan kepada kamu.. Cerita tentang kita..


*****


"Bukankah pernah datang kepada manusia, suatu ketika dari masa, yang ketika itu (manusia itu) belum merupakan sesuatu yang dapat disebut..?" [QS 76: 1]


"Dia menciptakan kamu dari diri yang satu (Adam)……Dia menjadikan kamu dalam perut ibumu kejadian demi kejadian (embryogenesis).." [QS 39: 6]


Sahabat, ya..aku dan engkau sebelum ini tidak pernah wujud, malah tidak disebutpun..Kemudian Dia telah menjadikan kita ini, kita




*****


"Dan jika kamu menghitung nikmat Allah,nescaya kamu tidak akan mampu menghitungnya.." [14: 34]


"(Semua itu) untuk kesenanganmu dan untuk haiwan-haiwan ternakmu.." [80: 32]


Ya, dia telah menciptakan segala benda di bumi untuk kita gunakan..untuk kesenangan kita.. Sahabat, mahukah anda tahu untuk apa kesenangan itu bagi kita.?.




*****


"Aku tidak menciptakan jin dan manusia, melainkan agar mereka beribadah(menghambakan diri) kepadaKu." [51: 56]


"..Aku hendak menjadikan (manusia) khalifah di bumi.." [QS 2: 30]


Semua itu adalah supaya kita mampu memenuhi tuntutan wujudnya kita sebagai kita di dunia ini..supaya kita mampu memikul tugas hakiki yang di amanahkanNya..



Tetapi..



Manusia itu sangat ingkar kepada tuhannya..tidak bersyukur terhadap pemberianNya.. Kesenangan digunakan tanpa menghiraukan haknya..Kenapa manusia itu selesa dengan dirinya apabila ia melakukan dosa..? Sedangkan manusia itu sudah mengetahui.. Apakah yang telah berjaya menipu manusia ini..?




يأَيُّهَا الإِنسَـنُ مَا غَرَّكَ بِرَبّكَ الْكَرِيمِ


"WAHAI MANUSIA! Apakah yang telah memperdayakan engkau (berbuat durhaka) terhadap Tuhanmu yang Maha Pengasih??!"



الَّذِى خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ


"..yang telah menciptakanmu, lalu menyempurnakan kejadianmu dan menjadikan (susunan tubuh)mu seimbang.." [QS 82: 6-7]


Mengapa manusia masih biadap terhadap Tuhan kita?

Mengapa manusia tidak merindukan Tuhan kita?

Mengapa manusia tidak mahu mengingati dia?

Mengapa manusia tidak menghambakan diri HANYA kepada dia?

Bukankah kita semua adalah dari Dia..?


*****


Wahai manusia, janganlah kamu begitu..

Merelakan diri untuk menjadi manusia yang seperti itu..

Kerna aku juga seperti kamu, seorang manusia..

Yang tidak kurang berbanding kamu, punyai kelemahan dan cacat cela


Ingin aku mengajak kamu kepada satu hakikat..

Hakikat yang tidak akan luput oleh sempadan tempat, dan sempadan masa..

Marilah saudara memahami hakikat ini..

Jika dijiwai inshaAllah, akan kembali mengorientasi diri..


"Wahai manusia! Kamulah yang memerlukan Allah..Dan Allah, Dialah yang Maha Kaya, Maha Terpuji (tidak memerlukan apa-apa pun).." [QS 35: 15]


*****


Sahabat,

Mari kita susun kembali kehidupan kita.. =)


WaAllahua'alam..


"Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah..dan carilah jalan untuk mendekatkan diri kepadaNya, dan bermujahadah (berusaha sungguh-sungguh segenap kemampuan) di jalanNya..agar kamu BERUNTUNG." [QS 5: 35]


26 Mac – 29 Rabiulawal

9 comments:

Solaris said...

Bagus juga bace... kamik tulis dalam Inggeris eh, lebih senang untuk kamik

We human are weak in will and faith. It's like a genetic flaw, not made by God but by our ancestors before us, right from Adam and Eve. They listened to the Devil and defiend God. And because of their sins, we pay the price.

But is this the end for us? No. Through God, we can always redeem ourselves. All we have to do it work hard, strengthen our will and fortify our faith. Easier said than done of course. Temptations, fear of failure, and weak will pulls us down time and time again. And yet, waiting there at the end of the road is God. He's waiting for us to come to Him, patiently and never giving up. Like a father watching his children grow.

We fall. We fail. And we think that we've tried our best. But what is our best? Will God give us a tast so hard that we can never fulfill it? Will God test us beyond our limits? Beyond our abilities? No... God know's how far we can go. He knows to what extend are our limits. He made us with his own hands. From dust, He made us human. He know's our whole life, from birth till death before we were even conceived. He went through ALL that trouble to create us, so it's only natural that He'll never leave us. Yet we human, confortable with our lives tend to forget Him. Insolent. Foolish. That's what we are.

We each play an important role in this world. God put us here for a reason. Our duty is to find that reason and the only way is to find God. He's there waiting... all we have to do is keep going. If we fall, He'll help us up. If we lose our way, He'll bring us back. All that we need is a little more faith, and a little more effort.

Heheh... harap2 paham le pak cik... kamik tak sehebat pak cik dalam isu2 ni tapi ni la yg kamik pikir.

UMAH said...

salam..
selepas skian lme blog neraca menduduki tangga terakhir dalam list blogroll (sbb blogroll tuh susun ikut rank yg plg latest update), akhirnya neraca melonjak naik menduduki tangga pertama!
hehe..

=P

namasayaialahnamasaya said...

nah,berudate sudah >_O.. what is right and wrong is hard to define..anyhow all d best in life!

namasayaialahnamasaya said...

ber-upate ...pembetulan hikhik

Ahmedkzaman said...

salam akhi..
btol ckp namasayaadalahnamasaya
"what is right and wrong is hard to define.."
tp insyaAllah kite gunekan panduan kite..
Quran & Sunnah

Azli said...

to zhenia..

wah..terkesima..1st time aku mendengar (or rather membaca) ur thought regarding this kind of topic. hehe. tq for sharing anyway! =)
______________
to UMAN:

salam wrt. wah! terima kasih kepada blog kun rajulun kerana memberi peluang kepada blog neraca yang dormant ini untuk menduduki mana2 tangga! =p
_______________
to namasayaialahnamasaya & ahmed:

salam wrt. yeap alhamdulillah. tq. yeap betul cakap ahmed, we have Quran & sunnah..lets hold them tight!!! =)

aRa_HaNi said...

hu..genia..=)

bicarakalbu said...

salam..
nice post..tp tak terfikir nk komen apa.
heh.
izinkn diri ini brtanya, siapa nie ya? nk juga kenal blogger yg melinkkan ke blog dhaif sy tu.. huhu

Azli said...

to bicarakalbu:

Salam wrt. jzkk.

Afwan kerana sy link kan blog awk yang sebenarnya tidak daif itu tanpa kebenaran. (actually dah lama juga linkkan..huhu)

siapa ini? refer kepada 'about me' tu kot.

tq for droppin by!